Juridisk Information

Juridisk information

Personuppgiftspolicy 

Anima Care AB hanterar regelbundet personuppgifter för patienter, personal och andra intressenter, såsom samarbetspartners. Anima Care AB, org. nr 559492-1164 är ansvarig för hanteringen av personuppgifter. Vår princip är att endast behandla de personuppgifter som är nödvändiga för det specifika ändamålet och vi strävar efter att alltid använda den minst integritetskänsliga informationen. Som vårdgivare hanterar vi patientdata i enligthet med både Patientdatalagen (2008:355) och Dataskyddsförordningen (EU 2916/679, GDPR). 

Anima Care AB driver en delvis elektronisk behandlingsklinik där person-och patientuppgifter behandlas på samma sätt som i övriga verksamheter. Patienter måste registrera sina användaruppgifter för att få tillgång till tjänsterna, som exempelvis namn, personuppgifter, personnummer och övriga kontaktuppgifter. Utöver detta samlas även teknisk information in, såsom IP-adresser in för användning och support. Behandlingen baseras på avtalet med patienterna och kan också ske för att uppfylla skyldigheter enligt lagar, domar eller myndighetsbeslut, till exempel avseende krav för Inspektionen för Vård och omsorg eller Socialstyrelsen. 

Personuppgifter samlas endast in om de är nödvändiga för att uppfylla målet med behandlingen, som att exempelvis att tillhandahålla vård, utföra psykiatriska tjänster och föra journal. Uppgifterna kan komma från patienter själva, andra vårdgivare eller offentliga register. Användaruppgifter och teknisk data samlas också in vid registrering och användning av tjänsterna. 

Anima Care AB har infört tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda personuppgifter från obehörig åtkomst. Endast behörig personal har tillgång till nödvändiga uppgifter. Vi delar inte ut personuppgifter utanför företaget, utom när det krävs enligt lag eller för att uppfylla avtal. Uppgifter behandlas inom EU/ESS, och om de överförs utanför EU/ESS säkerställer vi adekvat skyddsnivå. 

Personuppgifter lagras endast så länge de behövs för att uppfylla våra skyldigheter, inklusive den lagstadgade tiden för journalföring. Den vars personuppgifter Anima Care AB behandlar har flera rättigheter och kan kontakta oss, du har rätt till att få tillgång till, rätta, radera eller begränsa hanteringen av dina uppgifter. Vi ser kontinuerligt över våra rutiner för att säkerställa att personuppgifter hanteras enligt lag. Policyn uppdateras regelbundet som en del av vår kvalitetsarbete. 



Tjänsterna

Tjänsterna omfattar läkartjänster för utfärdandet av läkarintyg och tillhörande tjänster. Tjänsterna omfattar även medicinsk och psykologisk utredning ovh behandling för psykiska diagnoser som erbjuds via en säker webbplats, fysiska, telefon eller videomöten. Kunden behöver vara 18 år gammal.

 

Beställning och avbeställning

Tjänsterna kan beställs via Animacare.se och kunden får en bekräftelse från Amina Care AB. Kunden kan ångra köpet inom 14 dagar från bekräftelsedatumet, ångerrätten gäller inte för redan genomförda samtal eller digitala besök, remisser eller påbörjad medicinsk behandling. Kostnads konsultation ingår, är inte bindande och därmed omfattas inte av ångerrätten av redan genomfört samtal.

Avbokning eller ombokning måste ske senast 24 timmar innan bokad tid. Vid senare avbokning debiteras en avgift för informationssamtal och för uteblivna besök debiteras full betalning. Kostnadsfri konsultation debiteras inte vid senare avbokning. 



Anima Care AB:s ansvar

Anina Care AB förbinder sig att utföra sina tjänster i enlighet med lagar och föreskrifter för medicinsk behandling. Företaget har kvalificerad personel med specialistkompetens inom psykiatri. Anima Care AB är registrerad vårdgivare hos Inspektionen för Vård och Omsorg. Anima Care AB ansvarar inte för felakaktiga eller gamla uppgifter som kunden lämnar, inklusive kundinformation och hälso- och vårdinformation. Anima Care baseras sina utlåtanden och råd på de uppgifter som kunden har lämnat vid samtal och frågeformulär. Företaget ansvarar för korrekta utlåtanden och rår, detta förutsätter att kunden lämnar korrekta och sanna uppgifter. 

 

Kundens ansvar

Kunden har ansvar för att vid försämring av hälsotillstånd kontakta den offentliga sjukvården, såsom vårdcentral eller sjukhusets akutmottagning. Kunden ansvarar även för att lämna korrekta och aktuella uppgifter om sig själv och sin vård.

 

Betalning och priser 

Prisinformation för Anima Care AB:s psykiatriska tjänster finns tillgängliga på företagets webbplats, animacare.se. Kunden har möjlighet att välja mellan olika betalningsalternativ, såsom kontokort och faktura. 

Betalning för tillhandahållna tjänster måste ske inom 14 dagar efter att fakturan har utfärdats. Om betalningen inte sker i tid, tillkommer påminnelseavgift på 60kr tillkommer samt dröjmålsränta i enlighet med gällande lagstiftning, beräknad från fakturans förfallodatum och med referensränta på +8% på fakturabeloppet.

 

Tvister

Allmänna vilkor samt avtal som ingås med Anima Care Ab omfattas av svensk lagstiftning. Vid uppkomst av eventuella tvister i samband med avtalet kan du som kund vända dig till Allmänna reklkamationsnämnden. Övriga tvister ska avgöras av allmän domstol med Landskronas tingsrätt som första insats. Kunden kan även kontakta patientnämnden i aktuell region eller Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO) vid synpunkter på vården.
 

Organisationsnummer: 559492-1164  
Besöksadress: Föreningsgatan 217, 261 51 Landskrona
Mail: info@animacare.se

Vi behöver ditt samtycke för att kunna hämta översättningarna

Vi använder en tredjepartstjänst för att översätta innehållet på webbplatsen, vilken kan samla in uppgifter om dina aktiviteter. Läs informationen i integritetspolicyn och godkänn tjänsten för att hämta översättningarna.